The Data Journalism Handbook 1.0
Loading

Το «Opportunity Gap»

Η εφαρμογή «Opportunity Gap» χρησιμοποίησε δεδομένα στα οποία δεν είχε δώσει ποτέ πριν δικαιώματα πρόσβασης σε πολίτες το Υπουργείο Παιδείας των ΗΠΑ και απέδειξε ότι κάποιες πολιτείες, όπως η Φλόριντα, έχουν εξισορροπήσει τα πράγματα και προσφέρουν περίπου ίση πρόσβαση σε υψηλού επιπέδου μαθήματα σε πλούσιους και φτωχούς φοιτητές, ενώ σε άλλες πολιτείες όπως στο Kansas, στο Maryland, και στην Oklahoma, προσφέρουν λιγότερες ευκαιρίες σε περιοχές με φτωχότερες οικογένειες.

Figure 1. The Opportunity Gap project (ProPublica)

Τα δεδομένα περιλαμβάνουν κάθε δημόσιο σχολείο σε μια περιοχή με 3.000 μαθητές ή περισσότερους. Εκπροσωπήθηκαν περισσότερα τα ¾ του συνόλου των παιδιών από τα δημόσια σχολεία. Ένας δημοσιογράφος από το δικό μας γραφείο ειδήσεων εξασφάλισε τα δεδομένα και ο Υπεύθυνος αναφορών με τη βοήθεια υπολογιστή (Computer-Assisted Reporting Director) έκανε εκτενή εκκαθάριση.

Ήταν ένα έργο περίπου τριών μηνών. Συνολικά, έξι άνθρωποι ασχολήθηκαν με το θέμα αυτό και με την ανάπτυξης της εφαρμογής ειδήσεων: δύο συντάκτες, ένας δημοσιογράφος, ένας ειδικός στο ρεπορτάζ με βοήθεια υπολογιστή (Computer assistant reporting), και δύο προγραμματιστές. Οι περισσότεροι από εμάς δεν δουλεύαμε αποκλειστικά όλη την περίοδο.

Το έργο πραγματικά απαιτούσε συνδυασμένες ικανότητες: εξειδικευμένη γνώση διαδικτύου, κατανόηση των βέλτιστων πρακτικών δεδομένων, ικανότητες σχεδίασης και προγραμματισμού, και ούτω καθεξής. Το πιο σημαντικό είναι ότι απαιτούσε να αναδειχθεί ένα θέμα μέσα από τα δεδομένα. Επίσης, χρειάστηκε επεξεργασία, όχι μόνο του θέματος αλλά και της ίδιας της εφαρμογής για τις ειδήσεις.

Για το ξεκαθάρισμα και την ανάλυση των δεδομένων χρησιμοποιήσαμε περισσότερο το Excel και τα «scripts», όπως επίσης και την MS Access. Η εφαρμογή ειδήσεων σχεδιάστηκε με «Ruby on Rails» και χρησιμοποιήθηκε εκτενώς η Java Script.

Επιπλέον με την επισκόπηση του θέματος, η δημοσιογραφική μας κάλυψη αφορούσε και την ανάπτυξη διαδραστικής εφαρμογής ειδήσεων, η οποία επιτρέπει στους αναγνώστες να κατανοήσουν και να βρουν παραδείγματα μέσα από μια μεγάλη εθνική βάση δεδομένων που σχετίζεται με αυτές. Χρησιμοποιώντας, την εφαρμογή των ειδήσεων, ο αναγνώστης θα μπορούσε να βρει το σχολείο του - για παράδειγμα, το «Central High School» στο Newark, N.J.— και να δει άμεσα την απόδοση του σχολείου σε ένα ευρύ φάσμα από τομείς. Τότε οι χρήστες θα μπορούν να πατήσουν ένα πλήκτρο θα ονομάζεται «Compare High and Low Poverty Schools», και αμέσως θα τους εμφανίζοντας άλλα σχολεία, σε σχέση με την οικονομική τους κατάσταση, και σε ποιο βαθμό προσφέρουν υψηλότερου επιπέδου μαθηματικά, το πρόγραμμα αξιολόγησης «Advanced Placement»(πρόγραμμα αξιολόγησης), και άλλα σημαντικά μαθήματα. Στο παράδειγμά μας, το «Central High» βρίσκεται κοντά στο «Millburn Sr. High». Το «Opportunity Gap» έδειξε πως μόνο το 1% των μαθητών του «Milburn» έχει Δωρεάν ή Μειωμένο γεύμα αλλά το 72% κάνει τουλάχιστον ένα μάθημα «AP». Στο άλλο άκρο, το «International High» προσφέρει στο 85% των μαθητών του Δωρεάν/Μειωμένης Τιμής γεύμα και μόνο το 1% κάνει μαθήματα «AP».

Μέσα από αυτό το παράδειγμα, ένας αναγνώστης μπορεί να χρησιμοποιήσει κάτι που γνωρίζει-το τοπικό του σχολείο-για να καταλάβει κάτι που δεν ξέρει: την κατανομή της πρόσβασης στην εκπαίδευση, και το βαθμό στο οποίο η φτώχεια αποτελεί προγνωστικό παράγοντα αυτής της πρόσβασης.

Επίσης, ενσωματώσαμε την εφαρμογή με το Facebook, έτσι ώστε οι αναγνώστες να μπορούν να συνδέονται με το λογαριασμό τους στο Facebook και η εφαρμογή μας να τους ενημερώνει αυτόματα για τα σχολεία τα οποία ίσως τους ενδιαφέρουν.

Η κυκλοφορία όλων των εφαρμογών μας με ειδήσεις είναι εξαιρετική και είμαστε περήφανοι για τον τρόπο που αυτή η εφαρμογή παρουσιάζει ένα πολύπλοκο θέμα. Πιο συγκεκριμένα, βοηθάει τους αναγνώστες να δουν ένα θέμα όπως τους αφορά.

Όπως συμβαίνει σε πολλά έργα τα οποία ξεκίνησαν με κυβερνητικά δεδομένα, τα δεδομένα χρειάζονται επεξεργασία. Για παράδειγμα, ενώ υπάρχουν μόνο περίπου 30 πιθανά μαθήματα «Advanced Placement», κάποια σχολεία αναφέρουν ότι έχουν εκατοντάδες αυτών. Αυτό απαιτεί χειροκίνητο έλεγχο, τηλεφωνήματα στα σχολεία για επιβεβαίωση και διορθώσεις.

Επίσης δουλέψαμε πολύ σκληρά για να διασφαλίσουμε ότι η εφαρμογή περιέγραψε το θέμα και με «ευρεία» και «στενή» οπτική. Αυτό σημαίνει ότι η εφαρμογή χρειάζεται να παρουσιάζει στο χρήστη μια ευρεία και αποσπασματική εθνική εικόνα. Με αυτό τον τρόπο, γίνεται σύγκριση ανάμεσα στις πολιτείες, σχετικά με την πρόσβαση στην εκπαίδευση. Όμως δεδομένου ότι η αφαίρεση πολλές φορές δημιουργεί σύγχυση στους αναγνώστες ως προς το ποια δεδομένα αφορούν τους ίδιους, θέλαμε επίσης οι αναγνώστες να μπορούν να βρουν το τοπικό τους σχολείο και να το συγκρίνουν με σχολεία υψηλού και χαμηλού βιοτικού επιπέδου, στην περιοχή τους.

Αν μπορούσα να συμβουλέψω τους επίδοξους δημοσιογράφους δεδομένων που ενδιαφέρονται να αναλάβουν τέτοιου είδους έργα, θα ήθελα να τους πω να γνωρίζουν το υλικό και να είναι φιλοπερίεργοι! Όλοι οι κανόνες που ισχύουν για τα άλλα είδη δημοσιογραφίας ισχύουν κι εδώ. Θα πρέπει να καταγράψετε τα γεγονότα σωστά, βεβαιωθείτε ότι παρουσιάζετε την είδηση σωστά, και –πολύ σημαντικό- βεβαιωθείτε ότι η εφαρμογή σας δε διαφωνεί με την είδηση που γράψατε. Εάν διαφωνεί, τότε ένα από τα δύο είναι λάθος.

Επίσης, αν θέλετε να μάθετε να προγραμματίζετε, το πιο σημαντικό πράγμα είναι να ξεκινήσετε. Ίσως θα σας άρεσε να μάθετε μέσα από μαθήματα ή μέσα από βιβλία ή βίντεο, αλλά βεβαιωθείτε ότι έχετε μια πραγματικά καλή ιδέα για ένα έργο και μια προθεσμία ώστε να το ολοκληρώσετε. Αν υπάρχει ένα θέμα στο κεφάλι σας το οποίο μπορεί μόνο να προέλθει από μία εφαρμογή για ειδήσεις, τότε το να μην ξέρετε να προγραμματίζετε δεν πρόκειται να σας σταματήσει!

Scott Klein, ProPublica