The Data Journalism Handbook 1.0
Loading

Τα Δημόσια Δεδομένα “Κοινωνικοποιούνται”

Τα δεδομένα είναι ανεκτίμητα. Η πρόσβαση στα δεδομένα έχει τη δυνατότητα να φωτίσει τα θέματα με έναν τρόπο που να ενεργοποιεί τα αποτελέσματα. Παρ 'όλα αυτά, η κακή διαχείριση των δεδομένων μπορεί να βάλει τα γεγονότα σε μια αυστηρή δομή η οποία αδυνατεί να επικοινωνήσει κάτι. Αν δεν προάγουν τη συζήτηση ή αν δεν παρέχουν κατανόηση του πλαισίου, τα δεδομένα μπορεί να είναι περιορισμένης αξίας για το κοινό.

Η Νιγηρία επέστρεψε στη δημοκρατία το 1999 μετά από πολλά έτη κάτω από στρατιωτικό νόμο. Οι ερωτήσεις σχετικά με τα γεγονότα πίσω από τα δεδομένα ελήφθησαν ως προσβολές προς τις αρχές και θεωρήθηκαν ως προσπάθειες να κατακρίνουν την κακή φήμη της χούντας. Ο Νόμος για τα Κρατικά Απόρρητα ανάγκασε τους δημοσίους υπαλλήλους να μην μοιράζονται τις πληροφορίες της κυβέρνησης. Ακόμα και δεκατρία χρόνια μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας, η πρόσβαση σε δημόσια δεδομένα μπορεί να είναι ένα δύσκολο έργο. Δεδομένα σχετικά με τις δημόσιες δαπάνες δεν έχουν πολύ σημασία για την πλειοψηφία των πολιτών καθώς οι ίδιοι δεν είναι γνώστες οικονομικής λογιστικής και πολύπλοκων αριθμητικών πράξεων.

Με την εξέλιξη των κινητών συσκευών και την αύξηση του αριθμού των Νιγηριανών που χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο, με το BudgIT είδαμε μια τεράστια ευκαιρία να χρησιμοποιηθούν τεχνολογίες απεικόνισης δεδομένων για να εξηγήσουμε και να προσελκύσει τους ανθρώπους σε ό,τι αφορά στις δημόσιες δαπάνες. Για να γίνει αυτό, θα έπρεπε να συμμετάσχουν οι χρήστες σε όλες τις πλατφόρμες και να φτάσει στους πολίτες μέσω των ΜΚΟ. Το project αυτό έχει στόχο το να κάνει τα δημόσια δεδομένα κοινωνικά αντικείμενα και να χτίσει ένα εκτενές δίκτυο που να απαιτεί την αλλαγή.

Figure 26. Η BudgIT cut εφαρμογή (BudgIT Nigeria)

Για την επιτυχή προσέλκυση των χρηστών, πρέπει να καταλάβουμε τι είναι αυτό που θέλουν. Ποιο είναι αυτό για το οποίο νοιάζεται ο Νιγηριανός πολίτης; Πού αισθάνεται οτι υπάρχει ελλιπής πληροφόρηση; Πώς μπορούμε να κάνουμε τα δεδομένα να αφορούν τη ζωή τους; Άμεσος στόχος του BudgIT είναι η σύνδεση του μέσου Νιγηριανού σε φόρουμ και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για να ανταγωνιστούμε και να κερδίσουμε την αμέριστη προσοχή των χρηστών που περιορίζεται σε ένα εύρος ενδιαφερόντων (παιχνίδια, διάβασμα, κοινωνικοποίηση) θα πρέπει να παρουσιάσουμε τα δεδομένα με ένα σύντομο και περιεκτικό τρόπο. Μετά την μετάδοση ενός στιγμιοτύπου των δεδομένων ως ένα Tweet ή ένα infographic, υπάρχει η δυνατότητα για μια πιο σταθερή δέσμευση μέσω μιας πιο διαδραστικής εμπειρία ώστε να δοθεί στους χρήστες μια συνολικότερη εικόνα.

Όταν απεικονίζουμε τα δεδομένα, είναι σημαντικό να κατανοούμε το μορφωτικό επίπεδο των χρηστών μας. Όσο όμορφα και εκλεπτυσμένα μπορεί να είναι, τα σύνθετα διαγράμματα και οι διαδραστικές εφαρμογές ενδέχεται να μην επικοινωνούν ουσιαστικά με τους χρήστες μας, με βάση τις προηγούμενες εμπειρίες τους με την ερμηνεία δεδομένων. Μια καλή απεικόνιση θα “μιλήσει” στον χρήστη σε μια γλώσσα που μπορεί να καταλάβει και θα φέρει στο προσκήνιο μια είδηση με την οποία θα μπορεί εύκολα να συνδεθεί κανείς.

Έχουμε προσελκύσει 10.000 Νιγηριανούς πάνω από τον αρχικό σχεδιασμό και εμείς τους κατηγοριοποιούμε σε τρία προφίλ για να εξασφαλίσουμε το καλύτερο αποτέλεσμα. Οι κατηγορίες παρουσιάζονται εν συντομία παρακάτω:

Περιστασιακοί Χρήστες

Αυτοί είναι οι χρήστες που θέλουν την πληροφορία απλά και γρήγορα. Ενδιαφέρονται να έχουν μόνο μια γενική εικόνα των δεδομένων και όχι λεπτομερείς αναλύσεις. Μπορούμε να τους προσελκύσουμε μέσω tweets ή διαδραστικών γραφικών.

Ενεργοί χρήστες

Οι χρήστες που προωθούν τη συζήτηση και χρησιμοποιούν τα δεδομένα για να αυξήσουν τις γνώσεις τους σε ένα συγκεκριμένο τομέα ή αμφισβητούν τα συμπεράσματα των δεδομένων. Για τους χρήστες αυτούς, θέλουμε να παρέχουμε μηχανισμούς feedback καθώς καιι τη δυνατότητα να μοιράζονται ιδέες με τους συνομηλίκους τους μέσω των κοινωνικών δικτύων.

Data hogs

Αυτοί οι χρήστες θέλουν ανεπεξέργαστα δεδομένα για την απεικόνιση ή την ανάλυση. Εμείς απλά τους παρέχουμε τα δεδομένα για τους σκοπούς του.

Με το BudgIT, η εμπλοκή των χρηστών μας βασίζεται στα εξής:

Προώθηση της συζήτησης γύρω από τις τρέχουσες τάσεις

Το BudgIT καταγράφει online και offline συζητήσεις και επιδιώκει να παράσχει δεδομένα γύρω από τα θέματα αυτά. Για παράδειγμα, με τις απεργίες καυσίμων τον Ιανουάριο του 2012, υπήρχε μια συνεχής αναταραχή μεταξύ των διαδηλωτών λόγω της ανάγκης να επαναφέρουν τις επιδοτήσεις καυσίμων και τη μείωση των εξωφρενικών και περιττών δημόσιων δαπανών. Το BudgIT κατέγραψε τη συζήτηση μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και σε 36 ώρες εργασίας, κατασκεύασε μια εφαρμογή που επιτρέπει στους πολίτες να αναδιοργανώσουν τον προϋπολογισμό της Νιγηρίας.

Καλοί μηχανισμοί feedback

Ερχόμαστε σε επαφή με τους χρήστες μέσω των καναλιών συζητήσεων και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Πολλοί χρήστες θέλουν να μάθουν τις ιστορίες πίσω από τα δεδομένα και πολλοί ζητούν τη γνώμη μας. Εμείς βεβαιώνουμε ότι οι απαντήσεις μας εξηγούν μόνο τα γεγονότα πίσω από τα δεδομένα και είναι ανεπηρέαστες από προσωπικές ή πολιτικές απόψεις. Πρέπει να κρατάμε τα κανάλια feedback ανοιχτά, να ανταποκρινόμαστε ενεργά στις παρατηρήσεις και να κάνουμε τους χρήστες να συμμετάσχουν δημιουργικά ώστε να εξασφαλίσουμε οτι η κοινότητα που χτίσαμε γύρω από το δεδομένα θα είναι σταθερή.

Κάντε το τοπικά

Για ένα σύνολο δεδομένων που απευθύνεται σε μια συγκεκριμένη ομάδα, το BudgIT έχει ως στόχο να εντοπίσει το περιεχόμενό της και να προωθήσει ένα κανάλι συζήτησης που να συνδέεται με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα συγκεκριμένης ομάδας χρηστών. Συγκεκριμένα, ενδιαφερόμαστε για τη συμμετοχή των χρηστών στα θέματα που τους ενδιαφέρουν μέσω SMS.

Αφού καταστήσουμε τα στοιχεία των δαπανών διαθέσιμα στο yourbudgit.com, προσεγγίζουμε τους πολίτες μέσω διαφόρων ΜΚΟ. Σχεδιάζουμε επίσης την ανάπτυξη ενός πλαισίου συμμετοχής, όπου οι πολίτες και τα θεσμικά όργανα της κυβέρνησης θα μπορούν να συναντηθούν στα δημαρχεία για να ορίσουν τα βασικά στοιχεία του προϋπολογισμού στα οποία πρέπει να δοθεί προτεραιότητα.

Το project έχει καλυφθεί σε τοπικά και ξένα μέσα μαζικής ενημέρωσης, από το CP-Africa μέχρι το BBC. Έχουμε αναλάβει την εξέταση των προϋπολογισμών του 2002-2011 για τον τομέα της ασφάλειας για έναν δημοσιογράφο AP, τον Yinka Ibukun. Οι περισσότεροι οργανισμοί μέσων ενημέρωσης είναι “data hogs” και έχουν ζητήσει στοιχεία από εμάς ώστε να τα χρησιμοποιήσουν στο ρεπορτάζ τους. Σχεδιάζουμε περαιτέρω συνεργασίες με τους δημοσιογράφους και τους ειδησεογραφικούς οργανισμούς στους προσεχείς μήνες.

Oluseun Onigbinde, BudgIT Nigeria