The Data Journalism Handbook 1.0
Loading

Kaas & Mulvad: Semi-Finished Content for Stakeholder Groups

Τα «stake holder media» είναι ένας ανερχόμενος τομέας, που σε μεγάλο βαθμό έχει αγνοηθεί από τους θεωρητικούς των ΜΜΕ και ο οποίος θα μπορούσε να έχει τεράστιο αντίκτυπο, είτε μέσω των διαδικτυακών δικτύων, είτε παρέχοντας περιεχόμενο στα νέα μέσα. Μπορούν να οριστούν ως μέσα ενημέρωσης (συνήθως διαδικτυακά) ελεγχόμενα από οργανωτικούς ή θεσμικούς φορείς, τα οποία χρησιμοποιούνται για να προωθήσουν συγκεκριμένα συμφέροντα και ομάδες. Οι ΜΚΟ συνήθως δημιουργούν τέτοια μέσα. Το ίδιο κάνουν και οι ομάδες καταναλωτών, οι επαγγελματικές ενώσεις, τα εργατικά συνδικάτα, και ούτω καθεξής. Το βασικό όριο στην ικανότητά τους, να επηρεάζουν την κοινή γνώμη ή άλλους φορείς, φανερώνει συχνά τη μη ικανότητα να αναλάβουν να ανακαλύψουν σημαντικές πληροφορίες, ακόμα περισσότερο και από τα μικρότερα ειδησεογραφικά μέσα. Η Kaas & Mulvad, μία κερδοσκοπική εταιρία της Δανίας, είναι μία από τις πρώτες εταιρίες έρευνας μέσων ενημέρωσης η οποία παρέχει εξειδικευμένες δυνατότητες σ’ αυτές τις αγορές.

Η εταιρία ξεκίνησε το 2007 ως «spin-off» ενός μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα Ινστιτούτου της Δανίας για Παροχή Αναφορών με τη βοήθεια υπολογιστικών συστημάτων (Dicar), η οποία πουλούσε αναφορές έρευνας σε μέσα ενημέρωσης και εκπαίδευε δημοσιογράφους στην ανάλυση δεδομένων. Οι ιδρυτές της, Tommy Kaas και Nils Mulvad, ήταν και οι ίδιοι δημοσιογράφοι στο παρελθόν στη βιομηχανία ειδήσεων. Η εταιρία τους προσφέρει αυτό που ονομάζουμε «δεδομένα με δημοσιογραφική διορατικότητα» (περιεχόμενο που παραμένει ημιτελές, και απαιτεί περαιτέρω επεξεργασία ή σύνταξη), κυρίως για τα ενδιαφερόμενα μέσα ενημέρωσης, τα οποία ολοκληρώνουν το περιεχόμενό τους σε δελτία ειδήσεων ή δημοσιογραφικά θέματα και το διανέμουν μέσω τόσο των μέσων μαζικής ενημέρωσης όσο και του δικού τους δικτύου αγορών (όπως οι ιστοσελίδες). Στους άμεσους πελάτες περιλαμβάνονται κυβερνητικά όργανα, εταιρίες δημοσίων σχέσεων, εργατικά συνδικάτα, και ΜΚΟ όπως το EU Transparency και το World Wildlife Fund. Το έργο των ΜΚΟ περιλαμβάνει την παρακολούθηση των γεωργικών εκμεταλλεύσεων και των επιδοτήσεων για την αλιεία, καθώς και τις τακτικές ενημερώσεις σχετικά με τις δραστηριότητες των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είναι αποτέλεσμα των αναζητήσεων σε σχετικές ιστοσελίδες. Στους έμμεσους πελάτες περιλαμβάνονται ιδρύματα που χρηματοδοτούν τα έργα των ΜΚΟ. Η εταιρία συνεργάζεται επίσης με τη βιομηχανία των ειδήσεων. Για παράδειγμα μια εφημερίδα αγόρασε την υπηρεσία τους για παρακολούθηση διασημοτήτων.

Figure 14. Stakeholder media companies (Fagblaget3F)

Πρότζεκτ από Data Journalism που περιλαμβάνονται στον κατάλογο της εταιρίας:

Χάρτη Ανεργίας για την «3F»

Οπτικοποίηση δεδομένων με τα βασικά χαρακτηριστικά σχετικά με την ανεργία στη Δανία που έχουν αναλάβει για την «3F», η οποία είναι η ένωση ανειδίκευτου εργατικού δυναμικού στη Δανία.

Συνθήκες διαβίωσης για την «3F»

Ένα άλλο έργο για την «3F» δείχνει πόσο διαφορετικές συνθήκες διαβίωσης υπάρχουν σε διαφορετικά μέρη της Δανίας. Ο χάρτης χρησιμοποιεί 24 διαφορετικούς δείκτες.

Το χρέος για το «Ugebrevet A4»

Ένα έργο που υπολογίζει το «δείκτη χρέους» και οπτικοποιεί τις διαφορές στην ιδιωτική οικονομία.

Επικίνδυνες εγκαταστάσεις στη Δανία

Ένα έργο που χαρτογραφεί και αναλύει την εγγύτητα των επικίνδυνων εγκαταστάσεων σε παιδικούς σταθμούς και άλλα ιδρύματα φύλαξης, που έχει αναλάβει η «Børn&Unge», ένα περιοδικό που δημοσιεύει η «BUPL», η Ένωση για την Αγωγή της Προσχολικής Ηλικία και για Νέους Εκπαιδευτικούς.

Τα στοιχεία Εταιρικής Υπευθυνότητας της εταιρίας Vestas

Οπτικοποίηση δεδομένων σε πέντε τομείς Εταιρικής Υπευθυνότητας για την εταιρία ανεμογεννητριών της Δανίας, Vestas, με αυτοματοποιημένο κείμενο. Αυτόματα ενημερώνονται σε τριμηνιαία βάση 400 ιστοσελίδες που κυμαίνονται από παγκόσμιας κλίμακας δεδομένα, μέχρι την πιο απλή μονάδα παραγωγής.

Ονομαστικός Χάρτης για την Experian

Πληκτρολογήστε το επώνυμό σας και παρατηρήστε την κατανομή του σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές στη Δανία.

«Smiley» Χάρτης για την Ekstra Bladet

Κάθε μέρα η Kaas & Mulvad αναφέρει όλους τους ποιοτικούς ελέγχους τροφίμων και χαρτογραφεί τους τελευταίους για την εφημερίδα Ekstra Bladet στη Δανία (ο χάρτης βρίσκεται στο μέσο της ιστοσελίδας)

Οι Kaas & Mulvad δεν είναι οι πρώτοι δημοσιογράφοι που συνεργάζονται με «stakeholder media». Για παράδειγμα η Greenpeace, δραστηριοποιείται συστηματικά με συνεργάτες δημοσιογράφους για τις εκθέσεις της. Αλλά δε γνωρίζουμε καμία άλλη εταιρία της οποίας τα προϊόντα που προσφέρει στα ενδιαφερόμενα μέσα ενημέρωσης να βασίζονται σε δεδομένα. Συνήθως οι δημοσιογράφοι συνεργάζονται με ΜΚΟς ως ρεπόρτερ, εκδότες ή συγγραφείς. Ο στόχος των Μέσων Ενημέρωσης που βασίζονται σε υπολογιστικά συστήματα είναι η αναζήτηση και η εύρεση (π.χ. WikiLeaks). Και σε αυτή την περίπτωση, οι Kaas & Mulvad καινοτομούν καθώς εστιάζουν στην ανάλυση δεδομένων. Η προσέγγισή τους δεν απαιτεί μόνο γνώσεις προγραμματισμού, αλλά και την αντίληψη του είδους της πληροφορίας που μπορεί να προδώσει αντίκτυπο σε μια ιστορία. Μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι οποιοσδήποτε επιθυμεί να μιμηθεί τις υπηρεσίες τους, θα πρέπει πιθανώς να αποκτήσει τις παραπάνω δυνατότητες μέσω μιας συνεργασίας, καθώς μεμονωμένα σπάνια αποκτώνται και οι δύο.

Διεργασίες: Καινοτόμες Τεχνολογίες Πληροφορίας και Ανάλυσης

Η εταιρία αναλαμβάνει περίπου 100 έργα ετησίως, που κυμαίνονται σε διάρκεια από λίγες ώρες μέχρι λίγους μήνες. Επίσης συνεχώς γίνονται επενδύσεις σε έργα που επεκτείνουν τη δυναμικότητά και τα προϊόντα τους. Η υπηρεσία παρακολούθησης των διασημοτήτων ήταν ένα τέτοιο πείραμα. Ένα άλλο περιείχε εξόρυξη δεδομένων που αφορούσαν ειδήσεις κατασχέσεων σπιτιών και χαρτογράφηση των γεγονότων. Οι συνεργάτες αναφέρουν ότι μέσα στα πρώτα τους κριτήρια για τα έργα που αναλαμβάνουν είναι η ευχαρίστηση κατά τη διάρκεια της δουλειάς αλλά και η γνώση που αποκτούν από αυτή∙ όταν μια καινούρια υπηρεσία εμφανίζεται γίνεται περιζήτητη στις αγορές. Επίσης, καθιστούν σαφές ότι στη βιομηχανία των ειδήσεων, δυσκολεύονται να αναπτύξουν νέες μεθόδους και νέες επιχειρήσεις.

Ο Mulvad σχολιάζει ότι:

«Δεν έχουμε συντάκτες ή αφεντικά να αποφασίσουν ποια έργα μπορούμε να κάνουμε, ποιο λογισμικό ή υλικό μπορούμε να αγοράσουμε. Μπορούμε να αγοράσουμε τα εργαλεία σύμφωνα με τις ανάγκες των έργων, όπως για παράδειγμα τις καλύτερες λύσεις για αναζήτηση και εξόρυξη δεδομένων κειμένου. Ο στόχος μας θα πρέπει να είναι η αιχμή σε αυτές τις περιοχές. Προσπαθούμε να έχουμε πελάτες που πληρώνουν, διαφορετικά αν το έργο συνδυάζει και διασκέδαση το κάνουμε με λιγότερο κόστος».

Η Αξία που δημιουργείται: Προσωπικές και Εταιρικές Μάρκες & Έσοδα

Ο κύκλος εργασιών για το 2009 ήταν περίπου 2.5 εκατομμύρια κορόνες Δανίας, ή 336.000 ευρώ. Η εταιρία επίσης διατηρεί τη φήμη των συνεργατών της ως κορυφαίους δημοσιογράφους, οι οποίοι έτσι διατηρούν τη ζήτηση για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους διδάσκοντας και παραδίδοντας ομιλίες. Αντίστοιχα οι συνεργάτες στις δημόσιες εμφανίσεις τους στηρίζουν την εταιρία.

Τα κύρια σημεία αυτού του παραδείγματος

  • Η κρίση που επέφερε την εξασθένηση των δυνατοτήτων της βιομηχανίας ειδήσεων οφείλεται επίσης στην κρίση ανεπαρκούς αξιοποίησης αυτών των δυνατοτήτων. Η εταιρεία Kaas & Mulvad όφειλε να αφήσει τη βιομηχανία ειδήσεων να εκπονήσει καλό και αποδοτικό έργο. Τίποτα δεν απέτρεπε ένα δημοσιογραφικό οργανισμό από το να πετυχαίνει σε αυτό το έργο.

  • Σε ορισμένες αγορές τουλάχιστον, υπάρχει μια κερδοφόρα αγορά για ημιτελές περιεχόμενο το οποίο μπορεί να εξυπηρετήσει τις ενδιαφερόμενες ομάδες.

  • Ωστόσο, αυτή η ευκαιρία θέτει το ζήτημα του ελέγχου που μπορούν να ασκήσουν οι δημοσιογράφοι στην παρουσίαση και χρήση της δουλειάς τους από τρίτους. Υπενθυμίζουμε ότι αυτό το θέμα υπάρχει ήδη στη βιομηχανία ειδήσεων (όπου οι αρχισυντάκτες μπορούν να επιβάλλουν αλλαγές στα κείμενα του δημοσιογράφου), και έχει υπάρξει και στις βιομηχανίες πολυμέσων (όπως στη βιομηχανία κινηματογράφου, όπου οι συγκρούσεις μεταξύ σκηνοθετών και εταιριών παραγωγής-στούντιο στο τελικό «μοντάζ» είναι συχνές). Δεν αποτελεί συγκεκριμένο κίνδυνο ηθικής για τα ενδιαφερόμενα μέσα ενημέρωσης, αλλά ούτε θα εξαφανιστεί. Χρειάζεται περισσότερη προσοχή στα ηθικά ζητήματα που υφίστανται σε αυτή την αναπτυσσόμενη πραγματικότητα και αγορά.

  • Από την άποψη των εσόδων, ένα μοναδικό προϊόν ή υπηρεσία δεν είναι αρκετό. Οι επιτυχημένες εταιρίες προστασίας καταναλωτών θα ήταν καλύτερο να αποκτήσουν μια προσέγγιση παρουσίασης των προϊόντων (portfolio), στην οποία συμβουλές, εκπαίδευση, ομιλίες, και άλλες υπηρεσίες επιφέρουν επιπλέον εισόδημα και ενίσχυση της εταιρικής ταυτότητας.

Edited excerpt from Mark Lee Hunter and Luk N. Van Wassenhove, “Disruptive News Technologies: Stakeholder Media and the Future of Watchdog Journalism Business Models”. INSEAD Working Paper, 2010